Autorem Chlapa na zabití je mistr francouzské komedie Francis Veber

Autorem naší nejnovější komedie Chlap na zabití, kterou hrajeme už jen do 7. listopadu, je světoznámý francouzský herec, dramatik, scenárista a režisér Francis Veber, který v červenci oslavil již 84. narozeniny. Jeho umělecký repertoár je opravdu úctyhodný. Pojďme si tedy tohoto nejúspěšnějšího francouzského scenáristu a režiséra blíže představit.

Chlap na zabití

Zveřejněno:

11. října 2021

Napsal:
Jan Lipovský

Zde doplňte alternativní popis obrázku

Jistě víte, že se vám v Míru snažíme přinášet především dobrou náladu skrze úspěšné komedie těch nejlepších tvůrců a Chlap na zabití Francise Vebera jistě nebude výjimkou. Ostravanům je navíc francouzský smysl pro humor v mírovém pojetí očividně velmi blízký, jelikož právě francouzské komedie, jako jsou Dva úplně nazí muži, Kdo je pan Schmitt? či Mátový nebo citron aneb Lupič v nesnázích, se u nás staly doslova hitem. Výběr prvního titulu nové sezóny tak pochopitelně opět padl na komedii ze země galského kohouta.

Jablko nepadá daleko od stromu

Francis Veber se narodil 28. července 1937 v Neuilly-sur-Seine, což je město ležící necelých 7 km od centra Paříže, do arménsko-židovské rodiny plné spisovatelů. Jeho děda byl spisovatel, dva jeho strejdové byli spisovatelé, jeho maminka napsala více než čtyřicet knih a dvě divadelní hry a jeho otec, světe div se, byl scenárista. Člověk by řekl, že mladý Francis tak prakticky neměl na výběr a jeho kariéra spisovatele a dramatika byla již dopředu nalinkovaná. Přesto (nebo možná právě proto) se dal na studium medicíny. Zpočátku se totiž snažil vyhýbat jakékoliv literární činnosti a nejít tak ve šlépějích své rodiny, nicméně jablko nepadá ani ve Francii příliš daleko od stromu, a tak se už na vojně začal věnovat psaní pro armádní časopis, což možná předurčilo jeho následné směřování k žurnalistice. Po návratu z vojenské služby pak začal pracovat u pařížské pobočky Rádia Luxembourg jako reportér.

Od žurnalistiky po Oscara

Žurnalistika však nebyla to pravé a umělecké kořeny jeho rodiny stále více pronikaly na povrch. V druhé polovině šedesátých let 20. století se tak začal věnovat psaní různých skečů, následně napsal první divadelní hry a filmové scénáře. Pochopil, že to je ta správná cesta, které je potřeba se systematicky věnovat.

Nejdříve prorazil jakožto filmový scenárista, a to hned takovou peckou, jakou je film Velký blondýn s černou botou s nezapomenutelným Pierrem Richardem v hlavní roli. Tento film se stal v komediální filmové tvorbě pojmem a je nejen jednou z nejlepších komedií režiséra Yvese Roberta, ale také zaujímá přední místo v žebříčku nejlepších francouzských veseloher všech dob. Takovýto úspěch samozřejmě Francise značně motivoval k psaní dalších neméně úspěšných scénářů, které ztvárnili neméně kultovní herci své doby. Schválně, kdo z vás si oblíbil spisovatele Françoise Merlina, autora jednačtyřiceti románů o příhodách nepřemožitelného a úžasného agenta Boba Saint-Clara, kterého bravurně zahrál Jean-Paul Belmondo v komedii Muž z Acapulca? Ano, i to je dílo Francise Vebera, stejně jako Návrat velkého blondýna či Klec bláznů, za kterou byl dokonce v roce 1980 nominován na Oscara. O jeho výjimečném talentu se tak velmi rychle doslechli až ve slavném Hollywoodu, kde je dodnes považován za nejúspěšnějšího francouzského scenáristu a režiséra.

Co si napíše, to si i zrežíruje

A právě režie je další významnou uměleckou disciplínou, ve které Veber vyniká. Jeho režijním debutem se v roce 1976 stala hořká komedie Hračka, do které opět obsadil Pierra Richarda, s nímž posléze natočil ještě další úspěšné filmy, jako například Kopyto, Otec a otec nebo Uprchlíci. Nutno také poznamenat, že k většině filmů, které režíroval, napsal pochopitelně i vlastní scénář. Největší úspěch jeho kariéry ale přišel s divadelní hrou, která se v roce 1998 dočkala stejnojmenného zfilmování – Blbec k večeři. Příběh o úspěšném nakladateli Pierrovi Brochantovi, který má se svými přáteli poněkud drsnou zábavu – každý týden pořádají tzv. „večeři blbců“, na kterou si zvou výstřední hosty a baví se jejich „hloupostí“. Na jednu takovou večeři si chce Pierre pozvat „krále blbců“ Françoise Pignona (toto jméno si zapamatujte), který mu ale obrátí život naruby. Blbec k večeři vynesl Veberovi v roce 1999 šest nominací na výročním předávání cen César Awards, z nichž polovinu proměnil ve vítězství (konkrétně za nejlepšího herce, za nejlepšího herce ve vedlejší roli a nejlepší scénář).

Chlap na zabití je jako Osina v zadku

Francis Veber ale neusnul na vavřínech ani ve 21. století. Napsal a režíroval několik dalších úspěšných divadelních her a filmů. Vzpomeňme například KOndoMEDII, Drž hubu! s Jeanem Renem a Gérardem Depardieuem nebo Osinu v zadku z roku 2008. Poslední jmenovaný snímek je navíc filmovou adaptací divadelní hry Chlap na zabití, kterou můžete nyní vidět v Divadle Mír. Hra byla zfilmována už v roce 1973 pod názvem Dotěrný chlap, tento film však narozdíl od „Osiny“ nerežíroval sám autor.

Haló? Tady François Pignon

Naše novinka Chlap na zabití je situační komedie plná slovního humoru, nepředvídatelných zvratů a humorných situací, které podtrhuje mírové obsazení v čele s Michalem Sedláčkem v roli Françoise Pignona a Albertem Čubou coby nájemného zabijáka Ralpha. Aha?! François Pignon? Je vám to jméno povědomé? Ano, jedná se totiž o postavu, která protíná hned několik Veberových inscenací a filmů, od Blbce k večeři přes Otec a otec, Uprchlíky až právě po Chlapa na zabití. Zahráli si ji například již několikrát zmíněný Pierre Richard, Jacques Villeret a nyní také Michal Sedláček (to nezní moc francouzsky, ale budiž). Zajímavostí je, že se Veberovi údajně ozval skutečný jmenovec této postavy a v dopise jej naštvaně žádal, ať se Veberova ústřední postava jmenuje jinak, jelikož mu nyní nikdo neřekne jinak než blbec k večeři. Pro Francise Vebera prý bylo velmi zvláštní, když zvedl telefon, vytočil číslo uvedené v dopisu a na druhé straně se ozvalo „Haló? Tady François Pignon.“ Moc často se totiž autorům nepoštěstí, že by si mohli ve skutečném světě pohovořit se svou postavou...

Hrajeme už jen do 7. listopadu!

Novou komedii Chlap na zabití hrajeme v bloku pouze do derniéry 7. listopadu! Na výběr však máte z mnoha termínu, protože hrajeme bezmála každý den, takže míst je v prodeji stále dost a určitě si vyberete to své. Ohlasy diváků i recenze jsou úžasné, což nás velice těší. Určitě si tedy nenechte Chlapa na zabití ujít! Těšíme se na vás.